4×4 Základy

Vědomostní minimum řidiče terénního vozidla. Platí i pro čtyřkolky.

Než se začnete zabývat konkrétními technikami jízdy v terénu, je třeba porozumět tomu, jak 4x4 funguje a jak moc tlak v pneumatikách ovlivňuje schopnost vašeho vozidla v terénu.

Pochopení důležitosti tlaku v pneumatikách je jedna z nejdůležitějších věcí přípravy na jízdu v terénu. Snížení, nebo zvýšení tlaku v pneumatice a změna otisku kola, vytvoří markantní rozdíl ve schopnostech si poradit s terénem. Je to naprosto zásadní věc, a to i na té nejnižší úrovni.

Tlak v pneumatikách může rozhodnout o tom, jestli se zahrabete, nebo projedete, jestli vozidlo sklouzne a rozbije se, nebo si zachová dostatek přilnavosti a bezpečně překážku překoná. 

Snížení tlaku v pneumatikách:

  • když je k dispozici jen malá trakce, jako např. při strmých výjezdech po nerovném podkladu,  zvlněných prudkých sjezdech, jízdě po mělkém kluzkém bahně, prostě obecně při jízdě v terénu, měl by být tlak v pneumatikách snížen, oproti normálu, o cca. 20%
  • při jízdě po kamenech by z důvodu snížení šokového zatížení na pneumatiky měl být tlak snížen oproti normálu o cca. 20%
  • ke zvýšení komfortu, bezpečnosti a stability na podélných nerovnostech, by měl být tlak v pneumatikách snížen o cca. 15-20%. Dejte si však pozor na příliš nízký tlak v případě, že budete plně naloženi, protože v takovém případě nižší tlak může zapříčinit sníženou směrovou stabilitu a těžší ovládání.
  • pokud okolnosti a terénní podmínky vyžadují ( jako např. při jízdě přes ostré skály, nebo kameny), a kde by mohlo hrozit poškození bočnic pneumatik, je doporučeno snížit tlak v pneumatikách až o 30%. Je sice pravda, že čím nižší tlak v pneumatice bude, tím více se vyboulí a bude tak teoreticky více náchylná k poškození, ale stejně jako u nafukovacího balónu, kdy je ho snazší prorazit nafouklý, než napůl vyfouklý, je tomu tak i u pneumatiky (tvrdá pneumatika je náchylnější k proražení než pneumatika měkká).
  • v případě, že podmínky potřebují efekt nadnášení, jako např. v případě písečných cest a rychlostech mezi 40 - 50 km/h, snižte tlak o cca. 15%
  • na extrémně jemném písku je možné snížit tlak v pneumatikách až na 0.5 baru. U takto nízkého tlaku však již riskujete, že se vám pneumatika svlékne z ráfku. Proto jeďte pomalu a zatáčejte velmi obezřetně. Některé typy pneumatik není možné provozovat za takto nízkého tlaku. U takovéhoto typu snižte tlak na 0.8 baru. Dušové pneumatiky je možno bezpečně vypustit až na neuvěřitelných 0.3 baru.
  • u jakéhokoli tlaku nižšího, než předepsaného pro jízdu po silnici je třeba, aby byla rychlost nižší, než na jakou jste normálně zvyklí. V případě, že používáte pneumatiky s duší, toto platí dvojnásob. Přílišná rychlost se sníženým tlakem povede u dušových pneumatik k rychlému poškození duše a jejímu následnému bouchnutí. 

Tabulka tlaku pneumatik podle podmínek

zpevněný povrch: 100 % tlaku
štěrk, podélné koleje: 10 - 15% snížení oproti normálnímu
kameny: 15 - 20% snížení oproti normálnímu
bahno: 25% snížení oproti normálnímu
písek: 50% snížemí oproti normálnímu
nouzová situace: 0.35 baru dušové pneu  - 0.6 baru bezdušové pneu

Použití 4x4 převodovky

Můžeme rovnou říci, že většina řidičů nepoužívá schopnosti pohonu 4x4 tak často, jak by měli. Je to obavami z toho, že jízda v režimu 4x4 může poškozovat převodovku. To však platí jen u vozidel 4x4 jedoucích s uzamčeným mezinápravovým diferenciálem, nebo připojeným pohonem další nápravy, po asfaltu. A i v tomto případě by byl řidič varován napřirozenými vibracemi. Nebojte se 4x4 používat!

Pohon všech kol by neměl být používán jen v příapadech, kdy se již dostanete do nesnází, ale i tehdy, pokud potřebujete zvýšit adhezi. S pohonem 4x4 budete ve větším bezpečí, zlepší se ovládání a prodlouží životnost pneumatik na všech površích s vyjímkou dokonalého asfaltu. Jízda s pohonem 4x4 je i šetrnější k okolí. Poškození podkladu prokluzem kol, je totiž sníženo na polovinu, v některých případech až na čtvrtinu. Vozidla se zapnutým pohonem 4x4 poškozují, oproti představám některých lidí, cesty podstatně méně, než vozidla 4x2.

Základy

Kdy mám použít pohon 4x4

Heslem je, BUĎTE PŘIPRAVENI.  Pohon 4x4 zapněte dříve než se do obtíží dostanete. Pokud máte pocit, že terén po kterém se pohybujete by normální motorové vozidlo mělo problém překonat, zapněte režim 4x4. I pokud se jedná jen o nerovnou cestu a vaše auto ji lehce zvládá, použití pohonu 4x4 sníží opotřebení pneumatik tim, že rozloží přenášenou sílu na čtyři kola, namísto dvou. Pohon 4x4 je něco jako záchranný pás. Také si ho zapnete předtím, než se něco stane. 

Držení volantu

V podstatě se při jízdě terénem jen málokdy dostanete do situace, kdy musíte s vozidlem bojovat o to, kam pojede. Proto se doporučuje držet volant jen lehce tak, aby mohl prokluzovat mezi prsty a pokud to bude třeba byli jste ho schopni jemně nasměrovat tam, kam potřebujete.

Palce mějte položené na volantu, nikoli zaháklé v něm. Pokud  se volant z důvodu nárazu kola na překážku rychle vrátí zpět, dokáže lehce prst zlomit, či zhmoždit.

Prohlídka

v těžkých terénních podmínkách se vždy vyplatí vystoupit z vozidla a prohlédnout si cestu, po které hodláte jet. Důležité je to zejména v horském terénu, kde můžete snadno poškodit převodovku, nebo nápravu v důsledku nárazu na kámen, apod. Názor, že terénní vozidlo je možno sem tam poškodit, protože je k tomu určeno je nesmysl.

Vyhněte se špatné práci se spojkou

Vystavení spojky ve špatnou chvíli, ať už kvůli změně rychlostního stupně, nebo zabránění zastavení vozidla, vás může snadno dostat do problémů. Začátečník by se vystavování spojky měl určitě vyhnout pokaždé, když vozidlo překonává překážku. Je lepší, když se vozidlo v kopci zastaví, než riskovat nekontrolovaný skluz pozpátku. Špatné použití spojky při jízdě terénem je příčinou většiny nehod mimo silnici.

Zapnutí 4x4 a uzamčení diferenciálů

Připojitelný pohon 4x4

Zapněte pohon 4x4 jakmile  budete mít pocit, že kola v režimu 4x2 by mohla za stávajících podmínek začít prokluzovat, nebo když máte problémy se dostat dále

Permanentní náhon 4x4 (mezinápravový diferenciál)

Uzamkněte mezinápravový diferenciál jakmile budete mít obavy, že vozidlo ztrácí trakci a kola se začínají protáčet. To samé platí při jízdě, i vysokou rychlostí, po štěrku, nebo mokrém, olejnatém asfaltu. Pokud budete v režimu low-range, uzavřete mezinápravový diferenciál za jakýchkoli podmínek.

"Super-Select" 4WD (Mitsubishi)

Zapněte režim 4x4 s otevřeným mezinápravovým diferenciálem za VŠECH podmínek s vyjímkou jízdy po hladkém suchém asfaltu. Mezinápravový diferenciál uzavřete kdykoli budete mít obavy, že vozidlo ztrácí trakci a kola se začínají protáčet. To samé platí při jízdě, i vysokou rychlostí, po štěrku, nebo mokrém, olejnatém asfaltu. Pokud budete v režimu low-range, uzavřete mezinápravový diferenciál za jakýchkoli podmínek.

Diferenciál zadní nápravy

Diferenciál zadní nápravu uzamkněte tehdy, pokud se budete pohybovat po extrémně zvlněném terénu, kde se dočasně kola dostávají mimo styk s terénem (visí ve vzduchu).

Častou chybou je uzamykání diferenciálu zadní nápravy, jakmile se terén stává problematickým. Tím se řidič okrádá o možnost se učit a zlepšovat své schopnosti jízdy terénem. To, že se kola dostávají do vzduchu hned neznamená, že potřebujete uzávěru diferenciálu zadní nápravy, jen to s ní jde snadněji. Vyzkoušejte své schopnosti, použijte techniku tlač-táhni (viz. křížení náprav) a pokuste se překážku překonat bez uzávěry. Tento postup doporučujeme zejména z toho důvodu, že  uzamčený zadní diferenciál dokáže maskovat špatnou techniku jízdy, což se může vymstít v kritické situaci. 

Na měkkém podklau může uzavřený diferenciál nápravy naopak vytvářet vysoký valivý odpor a vozidlo zastavit, či přímo způsobit jeho zapadnutí.

Pokud se rozhodnete použíz  uzamčení diferenciálu nápravy, vždy nejprve zastavte, vyhnete se tak možnému poškození.

Redukční převodovka

Podstatnou součástí toho, co dělá off-road off-roadem, je právě redukční převodovka,  poskytující další sadu rychlostí určených pro jízdu terénem. Redukční převodovka redukuje běžné rychlosti standardní převodovky v jednom převodovém poměru. 5-ti rychlostní převodová skříň s redukční převodovkou tak poskytuje 10 rychlostních stupňů v před a dva vzad. 

Při použití redukce se vyhněte přílišnému používání plynu, a to zejména v prvním a druhém převodovém stupni. Vysoký kroutící moment by mohl způsobit poškození diferenciálů a ukroucení náhonu. 

Elektronická kontrola trakce (TC)

Kontrolou trakce je vybavena většina moderních vozidel 4x4. Jedná se o systém vyvinutý k zlepšení trakce převodem a konverzí energie vytvářené volně se protáčejícím kolem na tažnou sílu kola s dobrou trakcí prostřednictvím systému ABS, nebo hydrauliky. Technika jízdy s vozidlem vybaveným systémem TC se liší od jízdy s klasickými off-roady. 

Zásadní rozdíl spočívá v práci s plynem. Technika ubrání plynu během protáčení kola potlačí efekt ETC až do té míry, že se vozidlo chová, jako by jím vůbec nebylo vybaveno. Technologie se samozřejmě v průběhu let neustále vyvíjejí a to až do té míry, že např. u Jeepu Grand Cherokee z roku 2005 je již tak účinná, že k prokluzu kola téměř není možné dojít. Buď se točí všechny čtyři, nebo žádné. Obdobné platí pro novější generaci TC u Land Roveru DIII/DIV a výše.

Možná to není dobře, protože je tím řidič ošizen o radost, že se dostal z obtížné situace, ale kdo ví...

Elektronické stabilizace

Moderní vozidla 4x4 jsou vybaveny vymoženostmi, o kterých se nám před lety ani nesnilo. Jednou z nejběžnějších věcí, která má vliv na výkon v terénu, je protiskluzový systém, někdy nazývaný ESP.  Je až obdivuhodné, jak tento systém dokáže zamezit smyku na nerovnostech.