4×4 Vyprošťování

Klid, zdravý rozum a rozvaha je při vyprošťování nejdůležitější.

Vyprošťování je daleko více o zdravém rozumu, než o vybavení. Pokud se vám první pokus nezdaří, uklidněte se, dejte si něco studeného k pití a pokuste se zanalyzovat, proč se vám vozidlo nepodařilo vyprostit.

K vyproštění vozidla je třeba nejprve zvolit ten správný nástroj a pak ho bezpečně použít. Mít nástroj a umět ho používat jsou dvě odlišné disciplíny.

Zlatá pravidla pro vyprošťování:

  • Jakmile se vozidlo přestane pohybovat, přestaňte protáčet kola. Pokusy o vyproštění divokou prací s plynem vám nepomůžou a jen situaci zhorší. S každou další otáčkou se jen hlouběji zahrabete.
  • Zkontrolujte zda je tlak v pneumatikách vhodný pro dané térénní podmínky. Pokud ne, změňte ho.
  • Zajistěte, aby se žádná část vozidla kromě kol nedotýkala terénu. Pokud tomu tak bude, nejprve vozidlo zvedněte a tuto chybu odstraňte
  • Pozorně si prohlédněte všechna kola a zjistěte, které z nich nejvíce brání další jízdě. Na tomto kole pracujte jako na prvním.
  • Opět si pozorně prohlédněte všechna kola. Odstraňte překážku před jakýmkoli dalším kolem, před kterým není čistá cesta.
  • Nepokoušejte se rozjet, pokud jste neprovedly všechny operace výše. Pokud se vám to nepodaří napoprvé, budete muset celou proceduru zopakovat nanovo.
  • Použijte všechny zdroje, které máte k dispozici. To zahrnuje i rovný terén za zadními, či předními koly (vozidlo postrčte v tomto směru), nebo mírný svah ( i gravitace může být dobrým pomocníkem)
  • Najděte všechny věci, které vám mohou bránit ve výjezdu, včetně mírného svahu ( i gravitace může být nepřítelem), nebo situace, kdy jsou obě zadní, či přední kola v díře najednou (pokud tomu tak je, zajistěte, aby v díře bylo vždy jen jedno kolo zadní, či přední nápravy.
  • Přizpůsobujte a využívejte vybavení i k jiným účelům, než ke kterým jsou zjevně určeny.
  • Nikdy nepoužívejte tažnou kouli k upevnění navijáku, nebo vyprošťovacích řemenů. Pokud se věci vyvinou špatně a tažné zařízení praskne, stane se z něj smrtící střela.

Použití lopaty

Použití lopaty pro vyproštění vozidla se jeví jako jasná věc. Faktem je, že lopatu budete potřebovat ve zhruba 90% případů, kdy zapadnete. Bude vám však obvykle stačit jen trochu úsilí na správném místě.

Na pláži

Pokud budeme předpokládat, že jste tlak v pneumatikách snížili dostatečně pro jízdu v písku a vozidlo nezahrabali do takové hloubky, že sedí na nápravách, postačí vám trocha kopání s lopatou. Jakmile se vozidlo zastaví, nejprve odkopejte dostatečné množství písku před a za všemi čtyřmi koly a pokuste se vyjet pozpátku. Pokud se vám to nepodaří a budete nuceni použít navijáku, nebo kinetického lana, nejprve odkopejte dostatečně dlouhou cestu před koly.

Přílišné zkřížení náprav

Přílišné zkřížení náprav je situace, kdy se kolo, díky nadměrné artikulaci náprav, dostane do situace , že na něm nespočívá téměž žádná váha (je odlehčeno). Běžnou praxí v takové situaci je, že se pod protáčející kolo podloží kus nějakého materiálu. To je ovšem daleko méně účinné, než podkopání kola v rohu druhé strany, na kterém spočívá největší zátěž. Pokud to uděláte, zredukujete nadměrnou artikulaci náprav a zároveň zatížíte protáčející se kolo, které dosud viselo ve vzduchu.

Pověšení vozidla

K pověšení vozidla dojde, pokud se při překonávání nerovného terénu dostane do situace, kdy je překročen jeho maximální úhel zlomu a šasy mezi přední a zadní nápravou se dostane do styku s terénem a vozidlo na něm zůstane viset. Je to situace, do které byste se v podstatě nikdy neměli dostat, protože obezřetný řidič by nikdy neměl najíždět na takto komplikovanou překážku v případě, že mu zvenčí nebude nikdo asistovat a varovat ho tak před případnou katastrofou. Z této situace se budete muset vyprosti odhrabáním terénu pod vozidlem, nebo zdvihnutím vozidla pomocí Hi-lift heveru a podložením kol. Pokud bude vozidlo zvednuto na heveru a nezajištěno, nikdy pod něj nelezte.

Přímé vytažení

Vozidlo táhnoucí druhé vozidlo za použití neflexibilního lana, nebo řetězu, bude potřebovat k tomu, aby to mělo smysl, dobrou trakci. I kola vozidla s pohonem všech kol se mohou na štěrku, nebo písku, snadno protočit, a to i při tažení jen lehce zapadlého vozu. Pokud musíte vozidlo vytahovat přímo, využijte výhod, které vám poskytuje terén (svah, podklad poskytující lepší trakci).

Použití navijáku

Základním bezpečnostním pravidlem při použití navijáku je, aby jej ovládal jen jeden určený jedinec. Jen ON bude jako jediný používat spínač navijáku a jen ON bude provádět odpojení a znovunavinutí lana po ukončení vyprošťování. Jedině tak předejdete, v lepším případě, ztrátě prstu - vcelku běžného zranění, pokud osoba manipulující s lanem, není zároveň osobou ovládající naviják.

Navijáky jsou potenciálně velice nebezpečné:

  • Předtím než použijete naviják se přesvedčte, že všichni stojí stranou. Efekt střely vržené z praku, v případě, že by lano pod zátěží prasklo, může způsobit vážné zranění, či smrt.
  • Vždy používejte rukavice
  • O naviják je třeba se starat, lano musí být bez vad a dobře, pod napětím, připevněné k bubnu.
  • Před započetím navíjení mějte na bubnu vždy zhruba pět otáček lana. Pokud jich bude méně, může se lano ze svorky na bubnu vytrhnout.
  • Vždy znejte stav vašeho lana. Pokud je lano poškozeno, nesnese zátěž, pro kterou bylo navrženo.
  • V průběhu navíjení nikdy nestůjte v oblasti "V" před lanem
  • Pokud nejste pověřeni vedením vyprošťovací operace, nikdy nepřekračujte lano, a to i když vypadá, že jen neškodně leží na zemi.
  • Nikdy neobtáčejte vyprošťovací lano okolo předmětu a následně nezaklesávejte hák do do něj samotného! To bývá nejčastější příčinou prasknutí lana. Namísto toho vždy používejte kotvící lana, která jsou k tomuto účelu specificky určena.
  • Jestliže je naviják horký, nechte ho vychladnout.
  • Zajistěte, aby se lano nenavíjelo jen na jednu stranu bubnu
  • Jakmile s vyprošťováním skončíte, proveďte údržbu vyprošťovacího lana a zajistěte jeho pevné navinutí na buben.
  • NIKDY nenechte naviják ovládat jinou osobou, zatímco druhá bude usměrňovat směr navíjení lana. Toto je nejčastější příčina zranění při vyprošťování pomocí navijáku.

Zbavení se podtlaku (přisátí)

Bahno je často nejtěžší terén, se kterým se můžeme setkat. Pokud je jeho vrstva dostatečně tlustá a vy do ná zapadnete,  vytvoří se pod vozidlem podtlak, který vám s vozidlem prostě nedovolí pohnout, a to ani pomocí navijáku, nebo heveru. Pokud tato situace nastane, je třeba použít kombinaci obou nástrojů. Tato metoda je velmi nebezpečná, ale účinná.

Postavte Hi-lift asi metr před zapadnuté vozidlo a vysuňte ho do výše vašich ramen. Lano z navijáku veďte přes rameno heveru, které se nachází v této výši a ukotvete ho pomocí kotvícího lana např. ke stromu. Hever naklopte směrem od vozidla a zvyště tak napětí lana. Nyní, zatímco někdo bude podpírat hever, začněte s navíjením, které postupně hever uvede do vzpřímené pozice. Tím je dosaženo současného horizontální i vertikálního tahu, kterým se zbavíte podtlaku pod koly vozidla. Tuto proceduru opakujte tak dlouho, až bude vozidlo vyproštěno.

Použití kladky

Kladka se používá pokud je třeba vysoké tažné síly, nebo v případě kdy je nutné změnit směr tažné síly.

Vyproštění vlastními silami s použitím kladky

Pokud se budete vytahovat sami, připevněte kladku ke kotvícímu lanu. Vyprošťovací lano navijáku zapadlého vozidla protáhněte kladkou a veďte k němu zpět, kde ho připevníte k vyprošťovacímu bodu. Toto je typický příklad pro použití tažných ok a šeklů. Dále postupujte jako při běžném vyprošťování pomocí navijáku. Rychlost navíjení je takto snížena o polovinu, síla se však zdvojnásobí.

Vyprošťování pomocí kladky a dvou vozidel

U této metody je použito navijáku nacházejícího se vyprošťujícím vozidle. Kladka je přitom připevněna k zapadlému vozidlu. Lano navijáku veďtě od vozidla s navijákem skrz kladku a zpět k vyprošťujícímu vozidlu, kde ho ukotvíte k vyprošťovacímu bodu (šekl v tažném oku připevněném např. k pevnostnímu nárazníku). Tato metoda je vhodná v případě, že Váš naviják má max. tažnou sílu 3000 kg a je tak velmi pravděpodobné, že je pro vyproštění příliš slabý.

Příprava k použití navijáku:

  • Jestliže je terén kluzký, nejprve ukotvete vyprošťovací vozidlo k nějakému pevnému objektu, např. stromu, dalšímu vozidlu, nebo vyhlubte díry, do kterých vyprošťující vozidlo najede koly přední nápravy.
  • Lano navijáku musí být vedeno ve směru trasy, po které se vyprošťované vozidlo bude pohybovat. Pokud byste vyprošťovali vozidlo z úhlu, bude se lano shromažďovat ne jedné straně bubnu.
  • Trasu, po které se bude vyprošťované vozidlo pohybovat nejprve zbavte překážek a vyčistěte ji.
  • Jakmile lano navijáku připevníte k zapadlému vozidlu a lano napnete, nesmí nikdo stát před lanem , ani jinde v pozici "V" před ním.
  • Před započetím navíjení doporučujeme otevřít kapotu, která může ochránit, v případě prasknutí lana vás, nebo vaše čelní sklo.
  • Vyprošťující vozidlo by mělo mít zapnutý motor, aby nedošlo k vybití jeho baterie. Operátor by také měl stát na brzdě.
  • Řidič zapadlého vozidla by měl zařadit druhý převodový stupeň v režimu low-range a držet vystavenou spojku. Jakmile se lano začne napínat, měl by spojku postupně pouštět a pomalou rotací kol pomáhat navijáku ve vyprošťování. Přitom je třeba se vyvarovat jakéhokoli protáčení.
  • Jakmile je vozidlo volné, vyjeďte mimo překážku. Nejezděte přes kabel navijáku.
  • Pokud se před zapadlým vozidlem nenachází žádný vhodný předmět k ukotvení, nebo v případě, že před ním není dostatek místa, je možné použít kladku pro změnu vektoru, respektive směru tažné síly.

Použití kladky k vytažení vozidla přes překážku

Pokud chcete překonat velmi hluboké bahno, nebo vyjet po kluzkém svahu, a obáváte se že to vaše vozidlo bez pomoci druhého, doprovodného vozidla, nezvládne. Je dobrým nápadem právě použití změny tažné síly, prostřednictvím kladky. Kladku připevněte pomocí kotvícího lana šeklu k předmětu na druhé straně překážky. Kabel navijáku veďte od jednoho vozidla, přes kladku a zpět k druhému vozidlu. Jakmile vozidlo na druhé straně překážky, kde má dostatečnou trakci, začne couvat, vytáhne druhé vozidlo přes překážku.

Kotvení

Přírodní kotvy

Za přírodní kotvu můžeme prohlásit cokoli, co je vhodné k připevnění lana - stromy, skály, nebo i dopravní značky 🙂 (pozor dopravní značení u štěrkových cest se dá snadno vytáhnout). Pokud jako přírodní kotvu použijete strom, ochraňte ho použitím kotevního pásu k tomu určenému. Tím zabráníte poškození kůry a poškození stromu, které by ho mohlo i zabít. Kotevní pás připevněte ke stromu co nejníže to jen jde.

Potřebná síla kotvy záleží na tom, jak moc jste zapadli a kolik času jste věnovali přípravám pře započetím vyprošťování pomocí navijáku. Pevnost kotvy zkuste nejprve odhadnout - pokud se vám zdá slabá, budete muset přípravě vyproštění věnovat více času. Jestliže se vám kotva zdá blbu-vzdorná :-), nebude potřeba příliš důkadné přípravy. I kdyby kotva sellhala a žádná jiná nebyla k dispozici, nebojte se, s lopatou a odstraněním překážek vyřešíte všechno.

V průběhu vyprošťování nechte někoho monitorovat stav kotvy. Pokud se začne uvolňovat, přestaňte s navíjením a věnujte více času a energie další přípravě.

Vyrobené kotvy

Pokud není k dispozici přírodní kotva, ke které byste mohli připevnit vyprošťovací lano, můžete si takovou kotvu vytvořit. Spolehlivou kotvu však nevytvoříte, pokud do toho nevložíte dostateční úsilí a čas.

Nástroje potřebné k výrobě kotvy:

  • těžké kladivo
  • železné/ocelové kulatiny, kolíky
  • univerzální lodní kotva Danforth
  • řetězy, šekly, kotvící lana

Výroba kotvy:

  • Ocelové kolíky zatlučte do země pod úhlem 45° ve vzdálenosti asi 2 metry od sebe. Pak je svažte pomocí řetězů a kotvících lan, co neblíže k zemi, dohromady. Mezi spodkem a vrcholem každého kolíku vytvořte "V"
  • Lodní kotva Danforth funguje dobře v případě, že je terén měkký. Je to tak proto, protože čím vyšší je tažná síla, tím hlouběji zajíždí kotva do bahna - alespoň teroreticky. Úhel vektoru tažné síly přitom musí být co nejblíže zemi. Kotva Danforth je pro expediční použití relativně těžká a velká.
  • Je možno použít i dlouhý řetěz tažený po zemi a ve více bodech připevněný ke stanovým kolíkům. Čím bude potřebná tažná síla větší, tím více kolíků bude třeba použít. Tento typ kotvy je relativně snadno vyrobitelný a pokud vozidlo není zapadlé příliš hluboko, jedná se o rychlou a efektivní pomoc.
  • Jako poslední záchranu můžet použít rezervní kolo, a to jak horizontálně, tak vertikálně. Vertikální použití je sice nejběžnější, ale zároveň i nejméně efektivní způsob. Lano navijáku nejprve protáhněte středem rezervního kola a připevněte k ocelové tyči na jeho druhé straně. Kolo pak zahrabte do vyhloubené jámy. Předtím, než začnete vyprošťovat odstraňte co nejvíce zeminy pod vozidlem, která by mu mohla bránit v pohybu. Tato technika je poslední možností. Zakopání rezervního kola je tvrdá práce a často se ukáže, že i zbytečná...

Mějte na paměti, že čím větší úsilí při tvorbě kotvy vyvinete, tím bude účinnější. Předtím než vyrobenou kotvu použijete, odkopejte před vozidlem trasu, po které se bude pohybovat. Příliš nespěchejte, protože pokud započnete s vyprošťováním dřív, než bude vše perfektně připraveno, budete s největší pravděpodobností muset celou proceduru opakovat od začátku.

Použití kinetického lana

Kinetické lano je nebezpečný, ale velmi efektivní nástroj. Protože je kinetické lano schopno naakumulovat a vydat vysoké množství kinetické energie, může při jeho použití dojít k prasknutí kotvících lan, nebo vytržení kotvících bodů a toto vést k těžkým zraněnín, či smrti.

Pravidla pro použití kinetického lana:

  • Nikdy nepoužívejte kinetické lanov případě, že je vozidlo opravdu tvrdě zapadlé, respektive tak, že sedí podvozkem na podkladu. V takovémto případě nejprve dostaňte vozidla na kola pomocí heveru a lopaty.
  • Vyprošťovací vozidlo musí být podobné hmostnosti a velikosti jako vozidlo vyprošťované
  • Vyprošťovací vozidlo musí jet po přímé linii. Nikdy se nepokoušejte vyprošťovat pod úhlem větším než 10°.
  • Nespoléhejte se na bezpečnost kotvících bodů. Pokud je vozidlo vybaveno dvě tažnými oky, použijte obě.
  • Kinetické lano připevněte k předku, nebo zadku zapadlého vozidla podle toho, ve kterém směru se bude snazší rozjet.

Dále postupujte následovně:

  • Vyprošťující vozidlo přistavte k zapadlému vozidlu tak, aby nebylo dále, než je polovina délky kinetického lana.
  • Připevněte kinetické lano k zapadlému vozidlu a ujistěte se, že se na něm nenalézají žádné uzly.
  • Na kinetické lano zavěste a upevněte bezpečnostní dečku. V případě, že kinetické lano praskne, absorbuje velkou část jeho energie hmotnost bezpečnostní dečky.
  • Po udělení pokynu ze strany řidiče vyprošťovaného vozidla, se vyprošťující vozidlo rozjede normální rychlostí na první rychlostní stupeň. Akcelerujte velmi jemně a zachovejte konstantní rychlost. Jakmile ucítíte, že se lano začíná napínat, pokuste se zachovat konstantní rychlost prostřednictvím jemné práce s plynem. Vozidlo nevyprostí výkon a kroutící moment, ale energie předávaná skrze elasticitu kinetického lana. Bohužel, pokud je vyprošťované vozidlo opravdu těžce zapadlé, dojde k poškození. Pokud to bude nějaká periférie, bude to pro jakékoli přihlížející, i řidiče, velmi nebezpečné.

Použití zdvojených kinetických lan.

Při použití kineického lana nedosáhnete zvýšení tažné síly navýšením rychlosti vyprošťujícího vozidla. Pokud však použijete kinetická lana dvě a k tomu pojedete i vyšší rychlostí, může to přinést očekávaný efekt. Lana dohromady spojte spojkou. ZA ŽÁDNÝCH OKOLNOSTÍ nesmíte použít ke spojení dvou lan šekl. Pokud by lano prasklo, stala by se z šeklu smrtící raketa.

Jak vytvoři bezpečný spoj:

  • Provlečte smyčku lana A skrze smyčku lana B
  • Vezměte konec lana B a provlečte jej skrze smyčku lana A
  • Do nově vytvořené smyčky vložte kus klacku, abyste zamezily nadměrnému stažení uzlu.

Bezpečné použití a údržba kinetických lan:

Nikdy se nesnažte lehčím vozidlem a kinetickým lanem vyprošťovat vozidlo těžší. Mohlo by být přitaženo zpět k těžšímu vozidlu a nabourat do něj.

Případ co se opravdu stal:
Suzuki Jimny se pokoušelo o vyproštění Land Roveru Defender pomocí  kinetického lana. Suzuki se rozjelo vysokou rychlosti ze vzdálenosti asi jednoho metru od vozidla Land Rover (již jen toto byl špatný postup). Když se Suzuki dostalo na hranici elasticity kinetického lana, místo toho aby se Land Rover pohnul, bylo Suzuki přitaženo zpět a vysokou rychlostí narazilo do Land Roveru. Obě vozidla i řidiče Suzuki Jimny pak bylo třeba opravit.

Nikdy se nesnažte těžším vozidlem a kinetickým lanem vyprošťovat lehčí vozidlo, které je těžce zapadlé.

Historka ze severní Namibie:
Vojenská jednotka SADF použila k vyproštění těžce zapadlého Land Roveru vojenské kinetické lano navržené k vyprošťování těžké obrněné techniky do 20 tun hmotnosti. Jako vyprošťující vozidlo byl použit obrněný transportér. V tomto případě nedošlo k přetržení kinetického lana, ale místo toho, k odtržení obou náprav od podvozku, který nadále zůstal v bahně.

Nylonová lana očistěte po použití čističem. Vyvarujte se použití rozpouštědel, které by mohly nylon narušit. Používáním se elasticita kinetických lan snižuje a stávají se nebezpečnými.

Před použitím změřte délku lana a zapište si ji. Pokud se délka nezatíženého lana prodloužila oproti původní délce o 10%, již ho nepoužívejte. Nemusíte ho však hned vyhazovat. Dá se použít pro tažení na delší vzdálenosti, nebo jako ochrana kmenu stromu při použití navijáku.

Hi-lift

Jen málo situací nelze vyřešit heverem typu Hi-lift, lopatou a silnými zády. Hevery typu Hi-lift jsou, bezesporu, nejdůležitějším kusem vybavení, který budete potřebovat v terénu. Zde se budeme bavit o klasickém červeném americkém heveru, jak je znám po desetiletí. Přestože na trhu existuje řada konkurenčních produktů, starý dobrý Hi-lift Jack je nezničitelný a v případě, že ho mažete, velmi spolehlivý. Bohužel stále více nových terénních vozidel je vybaveno plastovými nárazníky, které jsou naprosto nepraktické pro práci v buši a chybí jim body, kde by mohl Hi-Lift Jack být použit. Přitom existují situace, kdy vozidlo je takovým způsobem zapadlé, že ho jinak, než pomocí Hi-Lift Jacku, nelze vyprostit.

Zvedací mechanismus funguje následovně:

Zvedání:

  • Hever postavte pod bod určený ke zdvihání vozidla a zamáčkněte přepínač ( malý přepínač ve tvaru písmene L na vrchu zvedacího mechanismu) směrem dolů.
  • Páku heveru umístětě do svislé polohy a stojnu heveru pod místo určené ke zdvihání (jacking point)
  • Zkontrolujte a upravte pozici stojny heveru. Jakmile budete spokojeni, zatlačte páku heveru dolů, čímž provedete posun ramene zvedáku nahoru tak, aby byl ve vodorovném styku s místem určeným ke zdvihání. Pokud budete potřebovat pozici upravit, zdvihněte páku heveru a pozici srovnejte. Jakmile budete s pozicí ramene spokojeni, zatlačte opět páku heveru zcela dolů, až se s cvaknutím zaklapne do "žebříku"-
  • Zvedněte páku heveru zcela nahoru, až uslyšíte cvaknutí.
  • Přecvakněte operační přepínač (ve tvaru písmene L na vrcholu zvedacího mechanismu) do horní polohy (při zapadnutí uslyšíte cvaknutí). Rameno heveru bude nyní držet v této výšce a vozidlo je připraveno ke zdvihání.
  • Uchopte oběma rukama páku heveru. Zatímco ji budete pevně držet, tlačte směrem dolů, dokud čep nezapadne do osnovy mechanismu. Opětně zdvihněte páku heveru do vzpřímené pozice a dojde k zaskočení druhého čepu. Celou proceduru opakujte tak dlouho, až bude kolo(a) nad zemí.

Opětovné spuštění vozidla:

  • Zdvihněte páku heveru do vzpřímené polohy.
  • Zatlačte operační mechanismus směrem dolů.
  • Uchopte páku heveru oběma rukama a tlačte směrem dolů (tím rameno heveru odaretujete). V tuto chvíli držíte celou hmotnost vozidla. Pokud nebudete mít dostatečně pevný úchop a vaše hmotnost nebude působit na páku směrem dolů, může se stát, že páka vystřelí nahoru a způsobí vám zranění.
  • Ke spuštění vozidla postupujte zdviháním a spouštěním páky vždy v maximálním rozsahu pohybu mechanismu. Hevery Hi-lift mohou být vysoce nebezpečné!
  • Při zdvihání a spouštění vozidla vždy drže páku heveru pevně a oběma rukama. Pokud vám v vyklouzne z rukou v bodě, kde bude pod tlakem, vystřelí směrem vzhůru s vysokou silou. Dokáže roztříštit zuby, způsobit otřes mozku a navíc samovolný pohyb vzhůru může hever odaretovat a rychle spustit vozidlo k zemi. Proto je maximálně důležité, zejména při spouštění, držet páku heveru pevně.
  • Pokud hever nepoužíváte a je zároveň pod zátěží, MUSÍ být páka heveru vždy ve svislé pozici. Jakákoli jiná pozice je potenciálně nebezpečná komukoli, kdo se nachází v jeho blízkosti.
  • Hever typu Hi-lift jsou nastabilní. Nikdy nelezte, nebo si nelehejte pod vozidlo, stojící jen na heveru. Pokud jste nuceni pod vozidlem kopat, udělejte to, než ho zvednete. Následující situace demonstrují možnosti použití heveru typu Hi-lift:

Zdvihni a zatlač

Představte si situaci, že vaše vozidlo zapadlo do měěké půdy a vaše osy leží se opírají o terénní nerovnost; nebo že jste zajeli do strouhy vymleté vodou a dvě, nebo více vašich kol se nachází nad zemí a protáčí se. Pokud je podklad měkký, umístěte hever na širokou nohu a vozidlo zdvihněte tak, aby jeden z párů kol byl výše, než terénní nerovnost za kterou se zachytily osy. Nyní zatlačte na vozidlo ze strany. Vozidlo se otočí na heveru a přistane na zemi kolama mimo překážku, čímž se osy uvolní. Někdy je třeba tento postup opakovat s přední i zadní nápravou.

Předtím, než se do této techniky pustíte, je dobrý nápad odstranit rezervní kolo. Padající hever by se o ně mohl zachytit a poškodit vozidlo.

Zdvihni, podlož a vyjeď

Celkem obvyklá je situace, kdy je podklad pod heverem příliš měkký a rozbředlý. V těchto případech výše uvedená metoda fungovat nebude - vozidlo sklouzne z heveru a kola se zahrabou ještě hlouběji do bahna, či písku. V takovémto případě je nejlepší vyheverovat ta kola, která jsou zahrabána nejhlouběji a podložit je, např. trakčními plechy, či podložkami, kobercem, kameny, větvemi, kládami, apod. - v podstatě čímkoli co budete mít po ruce (snad s vyjímkou trávy, tak sitauci v bahně spíše zhorší). Ve směru výjezdu položte další předměty, aby vozidlo mohlo při jejich přejezdu nabrat dostatečnou hybnost. Pokud jste zapadli všemi čtyřmi koly naráz, je třeba toto učinit u kol všech.

Předtím než se pokusíte vyjet, zamyslete se nad volbou správného převodového stupně. Pokud použijete příliš nízký převodový stupeň, kola se vám začnou protáčet a pokud se vám vyjet nepodaří, budete muset celou práci zopakovat. Proto zvolte ten nejvyšší převodový stupeň, o kterém si myslíte, že by mohl fungovat - pokuste si zapamatovat správný rychlostní stupeň, který vám v podobné situaci pomohl již dříve a zařaďtě ho. Po vyjetí z podkladových desek, kamenu, větví, apod., budete muset být schopni pohybu bez nutnosti změny rychlostního stupně. Volba správného rychlostního stupně je zásadní a u každého vozidla se bude lišit v závislosti na převodovém poměru daného stupně konkrétního vozidla a sitauci. Vymáčkněte spojku a za přispění tlačení vozidla lidmi ji jemně uvolňujte a co nejhladčeji jen bude možné akcelerujte. Zejména je třeba, aby nedocházelo k protáčení kol.

Použití heveru Hi-lift jako navijáku

Hever typu Hi-lift je možné použít i k vyproštění vozidla, stejně jako u navijáku, přitahováním. K tomu je třeba použít konopné lano (flexibilita nylonového lana snižuje účinnost).