Strmý sráz

Doporučení pro strmé výjezdy a sjezdy, nejen pro zvýšení vašeho bezpečí.

Při sjezdu, nebo výjezdu strmého srázu je třeba vždy jet přímo po kolmici. Vyhněte se pokusům zdolat stoupání, či klesání, pod úhlem. Mohlo by to znamenat sklouznutí stranou, nebo převrhnutí. Nikdy se neotáčejte ve stoupání větším než 25°. 

Sjezd strmého srázu

SJEZDPři jízdě v terénu mějte, pokud možno, vždy zapnutý bezpečnostní pás. To platí o to více, pokud se chystáte zdolat strmý výjezd, či sjezd, kde hrozí možné převrhnutí vozidla. Jediný případ, kdy pásy nepoužívejte, je brodění hlubokou vodou, nebo v situaci, kdy může dojít k nutnosti, co nejrychlejšího opuštění vozidla.

Při sjezdu nepoužívejte, pokud to není absolutně nutné, brzdy. Spolehněte se na brzdný účinek motoru, jehož kouzlo spočívá ve využití kompresní síly ke zpomalení vozidla. Tím jsou bržděna všechna čtyři kola najednou. To eliminuje, s vyjímkou extrémně strmých srázů, risk jejich zastavení a následného skluzu. Zlaté bezpečnostní pravidlo pro jízdu do a ze strmého srázu zní: nikdy, za žádných okolností, nevymačkávejte spojku!

Technika sjezdu ze srázu s rovným podkladem a srázu s kluzkým podkladem:

  • pamatujte na zlaté pravidlo: jestliže vystavíte spojku v nevhodný okamžik, můžete ztratit kontrolu nad vozidlem. Ať se děje cokoliv, pokud se vozidlo pohybuje, spojku nepotřebujete!
  • zapněte pohon 4x4 a uzamkněte všechny diferenciály, co můžete
  • zvolte nejnižší převodový stupeň, který máte k dispozici; low-range -1.převodový stupeň
  • odbrzděte ruční brzdu a započněte se sestupem
  • jakmile vozidlo začne sjíždět, dejte nohy z pedálů a položte je na zem. Pokud jste začátečník,  dejte si je raději pod sedadlo, abyste instinktivně např. nevymáčkli spojku
  • brzdná síla motoru bude dostatečná i pro velmi strmé srázy. Plnou kontrolu nad vozidlem budete mít tak dlouho, dokud se nedotknete brzdy, tak se jí v žádném případě nedotýkejte
  • v případě, že vozidlo začne ztrácet trakci a začne se sunout bokem, řiďte ve směru smyku (směrem dolů) a jemně akcelerujte opatrným použitím plynu
  • pokud je brzdná síla motoru nedostačující, je možné jemně použít brzdu. Pokud to uděláte, proveďte to jen v případě, že se vozidlo bude pohybovat rovně (přibrzděte před zatáčkou a   zatáčku projeďte jen s brzdným účinkem motoru)
  • brzdy používejte krátce a ostře (kadenční brždění) a počítejte s tím, že příliš dlouhé, nebo nešikovné použití brzd, může vést ke smyku / skluzu. Vyvarujte se proto jakéhokoli zablokování kol.
  • při sjezdu NIKDY neměňte převodový stupeň bez předchozího použití brzd. Jakmile vystavíte spojku, bez citlivého použití brzd,  vozidlo se začne nekontrolovaně řítit ze svahu dolů.
  • pokud vám v průběhu sjezdu zhasne motor, například z důvodu nárazu na překážku, nastartujte ho použitím startéru se zařazeným rychlostním stupňem, spojky se ANI NEDOTKNĚTE.
  • při sjezdu po velmi kluzkém povrchu je jakékoli použití brzd vysoce nebezpečné a může skončit skluzem, který nebudete schopni žádným způsobem zvládnout. Pokud budete muset sjíždět po takovémto kluzkém povrchu, nebo z písečné duny,  je použití druhého redukovaného rychlostního stupně vaší nejlepší šancí.
  • u některých typů automatických převodovek je třeba, aby jste rychlost sjezdu, již od jeho počátku kontrolovali prostřednictvím brzd tak, aby nedošlo k přeřazení a nechtěnému zvýšení rychlosti sjezdu. Záleží však na konkrétním typu  převodovky a vozu. Například automatické převodovky používané u vozů LR (D2, RR P38a), umožňují uzamčení zvoleného reudkovaného převodového  stupně tak, aby nemohlo, v žádném  případě, dojít k přeřazení na vyšší, či nižší převodový stupeň.

Výjezd prudkého stoupání

Pokud řidič potřebuje zdolat prudké stoupání, musí se nejprve rozhodnout zda k jeho překonání potřebuje hybnost (momentum), nebo kontrolu. Například ke zdolání strmých písečných dun je třeba mít rychlost a hybnost, zatímco k překonání kamenitého svahu je nejdůležitější trakce a kontrola. Použití vyššího rychlostního stupně zajistí vyšší rychlost a hybnost, pokud bude ale terén nerovný, budou od něj kola odskakovat a dojde ke ztrátě trakce.

Postup:

  • zařaďte pohon 4x4, uzavřete mezinápravový diferenciál (CDL) a pokud vaše vozidlo používá k náhonu všech kol mechanických přepínačů (hubů) na kole, ujistětě se, že jste tyto aktivovaly,  uzavřely
  • zařaďte tak vysoký rychlostní stupeň, který vám poskytne dostatek kroutícího momentu k tomu, aby  jste byli schopni stoupání s vozem překonat, ale zase ne tak nízký, aby docházelo k protáčení kol. Obvykle se bude jednat o druhý, nebo třetí redukovaný stupeň (low range)
  • zvolte si dráhu. Rovný, strmý sráz je vždy lepší volbou, než pozvolnější sráz s výmoly, na kterých bude docházet k překřížení náprav.
  • Do kopce příliš nespěchejte. Pokud na stoupání najedete vyšší rychlostí, bude energie pohlcena podvozkem a stoupání začnete zhoupnutím, snížením trakce a ztrátou hybnosti. To je pro vás již od počátku  nevýhodné.  Namísto toho, jemně přidávejte plyn až ve chvíli, kdy začnou přední kola šplhat vzhůru, ne dříve.
  • Jakmile začne vozidlo stoupat, zvyšte trochu výkon. Čím bude terén kluzčí, tím větší hybnosti bude třeba k tomu, abyste se dostali až na vrchol. Pokud bude povrch nerovný, vyhněte se nadskakování kol a následné ztrátě trakce, použitím nižší rychlosti stoupání. 
  • Jestliže v průběhu stoupání vozidla ztratíte trakci a kola se začnou protáčet, lehce zpomalte (uberte plyn) a jakmile se trakce obnoví,  opětovně použijte akcelerační pedál.
  • Bezprostředně před dosažením vrcholu zpomalte, aby jste zabránili nárazu na případnou překážku, či zamezili pokračování jízdy přes hřeben v nevhodném převodovém stupni. 
  • V případě, že se vám nepodařilo sráz zdolat z důvodu nedostatku výkonu, pokuste se o to znovu, tentokrát s, o jeden stupeň nižším zařazeným převodem. Pokud se vám nepodařilo sráz vyjet kvůli nízké trakci, máte dvě možnosti - zvolit vyšší převodový stupeň než u minulého pokusu a/nebo jet rychleji, popřípadě zvolit jinou dráhu výstupu.
  • Pokud je k překonání stoupání třeba vysoké hybnosti, avšak úvodní část srázu neumožňuje jeho překonání vyšší rychlostí, je třeba v průběhu výjezdu přeřadit na takový převodový stupeň, který umožní překonat druhou část srázu. Je možné, že bude třeba i podřadit, v takovém případě však podřazujte v takovém místě stoupání, kde mají kola jen minimum trakce, viz. rigoly
  • Automatické převodovky umožňují použití stejné, výše popsané techniky s tím, že u těchto převodovek je možno měnit rychlostní stupeň i například uprostřed výjezdu.

Zhasnutí motoru v prudkém kopci

Pokud vám motor zhasne uprostřed prudkého kopce, jedná se o potenciálně nebezpečnou situaci.  Pokud cítíte, že motor patrně zhasne, v žádném případě se tomu nepokoušejte předejít vystavením spojky. To je jedna z největších chyb, která zapříčinila již mnoho neštěstí, VYVARUJTE SE TOHO.

Pokud se vám zastaví motor v prudkém stoupání:

  • Zachovejte klid a současně se zmáčknutím brzdy, zatáhněte i brzdu ruční.
  • Pomalu a opatrně vystavte spojku. Pokud to je bezpečné, zařaďtě zpátečku a pusťte spojkový pedál. 
  • Jestliže nejste schopni zařadit zpátečku, protože se obáváte toho, že brzdy samy o sobě nestačí k tomu, aby se vozidlo nezačlo pohybovat, nechte někoho, aby vám podložil zadní kola kameny a zabezpečil tak vozidlo proti rozjezdu. Potom zařaďte zpátečku a uvolněte spojku.
  • pomalu odbrzděte ruční brzdu
  • nastartujte motor ( jen velmi krátce pootočte klíčkem, jinak startér vaše vozidlo katapultuje ze svahu, a to nechcete) se zařazenou zpátečkou a nohou MIMO spojkový pedál a jemně uvolněte brzdový pedál. Motor chytne a vozidlo začne pomalu sjíždět z kopce za působení kompresního brzdného účinku motoru. Od tohoto bodu je následný postup popsán v oddílu "SJEZD STRMÉHO SRÁZU",  jediný rozdíl je, že v tomto případě sjíždíte pozadu.

Boční skluz

Na strmých, kluzkých, horských cestách je časté, zejména v místech, kde je třeba projet ostrou zákrutu, že se zadní kola vozidla utrhnou a dostanou se do smyku. Na jílovitém podkladu k tomu může dojít i bez jakékoli předchozí chyby ze strany řidiče.

Situaci je třeba řešit následovně:

  • řiďte ve směru smyku
  • mírně akcelerujte
  • nebrzděte, tím akorát smyk zhoršíte
  • jakmile se vozidlo srovná, použijte dávkové (kadenční) brždění a zpomalte
  • boční skluzy, zejména v písku, jsou velmi nebezpečné, protože hrozí převrhnutí vozidla, zapříčiněné zabořením níže položených kol do písku a zvýšením úhlu náklonu. Pokud potřebujete vyjet stoupání v hlubokém písku, vždy použijte rychlost a výkon, aby jste zachovali dostatečnou hybnost.