Nerovný terén a jiné typy povrchu

Jak na výmoly, vymleté žleby, vyschlá řečiště, apod.

Křížení náprav (Cross Axle)

Kombinace podélných a příčných nerovností vytváří podmínky k velkému křížení náprav. Průjezd terénem, kde dochází k takovému křížení, je bez uzávěry diferenciálu zadní nápravy možný i technikou známou jako tlač-táhni. Často se můžete dostat do situace, kdy terén není z důvodu možného poškození vozidla, překonat pomocí vyšší hybnosti, např. v situacích, kdy není možné jet rychleji než cca. 3 km/h. To je přesně případ, kdy tlač-táhni techniku použít.

Tlač-táhni:

  • Zapněte pohon všech čtyř kol a uzavřete mezinápravový diferenciál (CDL), zařaďte redukovaný první, nebo druhý rychlostní stupeň
  • Za předpokladu, že do výmolu najíždí jako první pravé přední kolo, najeďte s ním pomalu do díry. Jakmile se toto kolo začne vyhupovat nahoru, jemně přidejte plyn.
  • Levé zadní kolo se nyní dostane do díry. V tuto chvíli se může pravé přední kolo nacházet ve vzduchu. To však nevadí, protože vůz tlačí kola zadní.
  • Jakmile se pravé přední kolo dostane zpět do styku s terénem (to je kritická část), uberte plyn. Přední kolo se ve chvíli, kdy udeří o zem nesmí protáčet. Pokud se nebude protáčet, získá v tu chvíli trakci a předek "potáhne" zadek.
  • Jakmile začnou přední kola "táhnout", přidejte jemně plyn.
  • Zadní kola projedou výmolem a pravděpodobně dojde k tomu, že jedno z nich se ocitne ve vzduchu. Ve chvíli, kdy se tak stane, dostane se do vzduchu levé přední kolo, které opět spadne na zem.
  • Ve chvíli, kdy se přední kolo dotkne bez protáčení země, uberte plyn a celý proces opakujte.
  • Techniku tlač-táhni je třeba používat v co nejnižších rychlostech. Ve vyšších rychlostech je téměř nemožné se vyhnout ztráty trakce na kole při jeho dopadu zpět na zem.

Jízda vymletými žleby.

Při jízdě žleby vymletými do tvaru V je třeba dbát extrémní opatrnosti. Pokud strana vozu sklouzne do strany, je možné, že zůstanete viset. Dostat se z takové situace může být složité a často vám nepomůže ani práce s lopatou. Níže položená kola je třeba dostat ze dna žlebu, často však není možné k tomu získat potřebnou hybnost. Mít v takovéto situaci možnost uzamčení diferenciálu alespoň jedné hnané nápravy, může být podstatná výhoda.

Do žlebů vymletých do tvaru V je třeba najíždět vždy pod úhlem a to tak, aby se na jeho dně nacházelo naráz vždy jen jedno kolo. Výjezd ze žlebu je třeba provádět pod úhlem stejně jako nájezd. V tomto typu terénu oceníte dobrou artikulaci náprav vozidel s pevnými nápravami (Jeep Wrangler, LandRover Defender, LandRover Discovery 2, Range Rover P38a, RRC, apod.)

Koleje

Hlubokými podélnými kolejemi by se mělo vždy projíždět tak, aby se jedno kolo nalézalo v koleji a druhé mimo ni. Pokud vozidlu dovolíte, aby zapadlo do kolejí na obou stranách, vystavujete se nebezpečí, že se spodek vozidla dostane do styku s terénem a zůstanete viset. To by pro vás znamenalo dlouhé kopání, než by se vozidlo podařilo vyprostit.

Hřebeny

Hřeben vždy přejíždějte v pravém úhlu k němu tak, aby ho obě kola jedné nápravy přejela v ten samý okamžik. Pokud to neuděláte, riskujete ztrátu trakce při zvednutí jednoho kola do vzduchu.

Výmoly.

Musíte-li projet hlubokým výmolem, spusťte do něj vždy jen jedno kolo najednou. Tím zajistíte, že alespoň jedno kolo na každé ose bude mít trakci. Pokud musíte projet několik výmolů za sebou, jeďte velmi pomalu a vyvarujte se styku difirenciálu o zem.

Solné pánve

Jízda přes solné pánve je nervy drásající zážitek. Potřebujete nejen zkušenosti, ale i dávku štěstí. Rozhodně se nenechte oklamat zdánlivou tvrdostí a suchostí povrchu. Hned pod ním se totiž nachází silná vrstva černého, mazlavého bláta.
Než se rozhodnete přejet solnou pánev, dojeďte po jejím okraji nejdříve k místu, ze kterého bude možné provést nejkratší možný přejezd. Pokud jste se rozhodli pro přejezd, proveďte nejprve test povrchu pochůzkou. Jestliže se vám nohy boří již při chůzi po povrchu, nepokoušejte se o jízdu. Pokud se vám při pochůzce zdá, že povrch je tvrdý, vykopejte 25 centimetrů hlubokou díru. Pokud i tak bude půda tvrdá a suchá. Naneštěstí i tak je možné, že o kus dále může být půda měkká. Čím bude tlak ve vašich pneumatikách nižší, tím větší bude šance, že projedete. Zapněte pohon 4x4, uzamkněte diferenciály, zařadťe redukovanou trojkou, nebo čtiřku a pomalu jeďtě. Pokud budete spěchat, pojedete příliš rychle a povrch se pod vámi prolomí, budete to mít k pevné zemi o to dále. Pokud se na povrchu nachází relativně čerstvé stopy vozidel, které tu projely před vámi, jeďte podél nich, ale vytvořte si stopu vlastní. Pokud pojedete pomalu, budete schopni odahdnout pevnost povrchu podle nutného množství výkonu předávaného kolům. Hloubku boření je možné také posoudit pohledem z okna na kola a hloubku stopy, kterou vytvářejí.
Když se proboříte, buď dupněte na plyn, nebo ho okamžitě zcela uberte. Pokud se bude jednat jen o kratší měkký pruh, akcelerace vám pomůže se z něj dostat. Pokud však bude delší, zahrabete se.

Pokud se naopak rozhodnete zastavit okamžitě, jakmile pocítíte, že se vozidlo propadá, budete mít daleko méně práce s vyprošťováním. Kratší vzdálenost k pevnému podkladu vám s tím může hodně pomoci, a to jak formou možného použití kotev, nebo vyproštění jiným vozidlem. Rozhodně je třeba se vyvarovat jakýchkoli náhlých pohybů volantem. Zatáčení vše jen zhorší, protože vaše kola budou fungovat jako pluh. Jakmile zastavíte, pokuste se vycouvat ve vlastních stopách, nebo je opustťe dlouhým, táhlým obloukem. Jestliže se vám to nepodaří, srovnejte volant a nechte vozidlo, ať řídí samo. V případě, že zpátečka zabrala, jste z toho venku. Když ne, může být bahno tak hluboké, že vám nemusí pomoci ani kopání. Pokud vás jede více vozidel, což v případě překonávání solných plání, je určitě dobrý nápad - na nic nečekejte a započněte neprodleně s vyprošťováním. Je totiž dost dobře možné, že se vaše vozidlo v tuto chvíli již pomalu potápí. Pracujte rychle, ale hlavně se vyvarujte možného zapadnutí vyprošťovacího vozu!
Zahrabat se na solné pláni je asi tak to nejhorší, co vás může potkat. Bahno tohoto typu, je to nejhorší, se kterým se můžete setkat a bez pomoci dalšího vozu a navijáku může vyproštění trvat i dny. Jízda po takovém povrchu je opravdu zrádná, například v Botswaně, tyto pláně každoročně spolknou několik aut úplně. Nikdy nezastavujte, aby jste se pokochali scenérií, jedno jak tvrdý vám bude povrch připadat.

Nerovné lesní cesty.

Lesní cestaI když se vám někdy bude zdát, že na takovémto povrchu není třeba mít pohon 4x4 vždy zapnutý, rozhodně tak učiňte. Snížíte tím opotřebení dílů převodovky a budete mít nad vozidlem větší kontrolu. Vyhněte se častému řazení a brždění a raději použijte redukované převody a stálé tempo. Sledujte cestu před sebou a vyvarujte se ostrých kamenů, trnů a kořenů, které by mohly poškodit bočnici pneumatik. Při jízdě lesem, buší, či džunglí, mějte vždy zavřené, nebo alespoň dostatečně vysoko (nad úroveň očí) vytažené okno. Tím zabráníte případnému zranění při jízdě úzkými stezkami podél větví stromů, či keřů.

Kameny a řečiště

Zařaďte pohon 4x4 a uzamkněte deferenicály, a to i tehdy, pokud si myslíte, že je nebudete potřebovat. Zařaďte první redukovaný rychlostní stupeň. Vyvarujte se přílišného použití plynu, v tomto převodovém stupni by mohlo dojít k poškození vozidla. Mějte na paměti zranitelné součásti, jako jsou diferenciálny náprav, olejová vana, či převodovka a přes vyšší kameny přejíždějte koly, čímž se reálná světlá výška vozidla zvětší.
Pokud to bude třeba, použijte kameny ke snížení nájezdových, či opouštěcích úhlů a zvyšte tak použitelnou světlou výšku (trail building).
Palce nikdy němejte zavěšené za volant, mohli by jste se při náhlém pohybu volantu, zapříčiněném najetím na překážku, bolestivě zranit. Proto palce nechte na na volantu zvenčí tak, aby v případě náhlého protočení volantu mohl mezi prsty prokluzovat.

Savana, prérie, tajga

Před vstup vzduchu do chladiče umístěte ochranu, zabraňující vniknutí semen trávy do chladiče a následnému přehřátí. Nebezpečné je i vznícení suché trávy namotané na kardan, nebo výfukové potrubí. Když se tráva vysuší, lehce vzplane. Proto pravidelně a často zastavujte a kontrolujte, zda se pod vozidlem nenachází tráva, pokud ano, okamžitě ji odstraňte. Ve vysoké trávě mohou být ukryty i hluboké výmoly. klády, termitiště a kameny, takže buďte při jízdě tímto prostředím skutečně opatrní. Stopy po vozidle jsou v savaně relativně dlouho viditelné, a proto v zájmu co nejmenšího dopadu na životní prostředí, jeďte, pokud možno, ve stopách vozidla, které tu jelo před vámi.

Vyjeté cesty v krajině.

Dlouhé vyjeté cesty v krajině mají svá nebezpečí, ať už se jedná o cesty písečné, polní, či kamenité. Nejprve zařaďte pohon 4x4 a, pokud ho máte, uzavřete mezinápravový diferenciál. Rozhodně NEZAVÍREJTE diferenciály na přední, či zadní nápravě. Pokud budete chtít předjíždět, ujistěte se, že se vnější kola nedostanou do písku, který se hromadí na stranách tohoto typu komunikací. Ten by vás totiž stáhnul na stranu a mohl by způsobit roztočení vozidla. Pokud je komunikace konvexní, může se vaše vozidlo při pokusu o předjetí, nebo vyhnutí protijedoucímu vozidlu, nebezpečně naklonit a přejít do smyku. Jakmile uvidíte protijedoucí vozidlo, za kterým se zvedá oblak prachu, zpomalte a jeďte po straně, nebo alternativně zcela sjeďte mimo a zastavte. Důvody jsou nasnadě: za prvé se tak vyhnete kamenům létajícím rychlostí střely, za druhé, je možné že se v oblaku prachu nachází další vozidlo, které protijedoucí vozidlo bude chtít předjíždět zrovna ve chvíli, kdy ho budete míjet. Tato rada platí zejméne v Africe, například na cestě z Kongoly do Katimy Mulilo v Namibii, kde mezi sebou řidiči nákladních vozidel závodí a často jedou dlouhou dobu bok po boku, přičemž v oblaku prachu je pro protijedoucí vozidla, vidět jen vozidlo jedno.

Některé pouštní cesty, ať už v Africe (Kalahari), Austrálii (střední a západní Austrálie), USA (poušť Mohave), nebo v Saudské Arábii (Al Hasa), jsou tvořeny usazeninou zvanou kalkrit. V podstatě se jedná o přírodní cement smíchaný s materiály, jako je štěrk, písek, jíl a bahno. Tento materiál vás dokáže v poledním slunci zcela oslepit, což může být velmi nebezpečné. Navíc se tyto cesty po týdenním dešti, nebo velké bouři, dokáží proměnit z pevného podkladu, po kterém se dá jet rychlostí až 90 km/h, v neprostupný močál.
Při jízdě po tomto typu povrchu je třeba být velmi pozorný, což je unavující. Proto je třeba řidiče často měnit. Jinak by se mohlo stát, že si v oslnivém odrazu cesty nevšimne změn a může dojít k nehodě.
Jestliže se před vámi náhle vynoří vyjetá kolej, či příčná nerovnost a vy víte, že již nestačíte zastavit, začněte brzdit, avšak jen tak, aby se vám nezablokovala kola, a to až do okamžiku než se dostanete do bezprostřední vzdálenosti od terénní překážky. Těsně předtím, než přední kola na překážku narazí, pustťe brzdu. Tím se těžiště vozidla přesune z předku na zadek a přední kola se odlehčí, takže náraz na přední osu nebude tak dramatický. To může činit rozdíl mezi zlomenou osou, nebo jen bouchnutím. Volant nestrhávejte na stranu, mohlo by dojít k převrácení.

Ještě jedna rada: na prašných cestách mějte vždy zapnutá světla, budete tak méně přehlédnutelní.

Příčné nerovnosti (roleta)

Tento typ nerovností je běžný na všech prašných cestách, po kterých jezdí těžká vozidla. Příčné nerovnosti (roleta), pokud je budete přejíždět příliš rychle, mohou vaše vozidlo snadno a vážně poškodit. Tlumiče a ostatní komponenty odpružení podvozku, jsou na tomto typu povrchu vystavovány extrémní zátěži a pokud je vozidlo navíc ještě plně naloženo, dokáží torzní stresy, vytvořit praskliny i v oceli. Na příčných nerovnostech lze navíc, poměrně snadno, ztratit kontrolu nad řízením. Zejména to platí pro vozidla s příliš měkkým pérováním. Při přejezdu příčných nerovností, má vozidlo snahu ztratit trakci na zadní nápravě a dostat se tak do smyku. Pokud použijete pohon 4x4, bude tato tendence podstatně redukována.
Když bude vozidlo naloženo, bude tato tendence redukována rovněž. Pokud však bude přeloženo, bude efekt naopak zvýšen. Starší typy vozů LandRover Discovery (I, II) a Range Rover (RRC, P38a) jsou k tomuto chování náchylné. Proto je třeba je vybavit plynovými tlumiči, které tuto náchylnost sníží.
Právě jízda vysokou rychlostí po příčných nerovnostech (roleta, valcha), bývá nejčastější příčinou nehod mimo zpevněnou vozovku.