Led a sníh

Ať žije zima!

Sněhové řetězy a vhodné typy pneumatik (W, MS, AT)

Sněhové řetězy jsou vcelku použitelný pomocník. Pokud máte pouze jeden pár a budete chtí vyjet strmé stoupání,  použijte ho na zadní osu. Pokud budete sjíždět, přehoďte řetězy na osu přední. Při sjezdu však budťe velmi opatrní, zadní kola bez sněhových řetězů budou mít tendenci se dostat do smyku a předjet vás.
Při jízdě sněhem a ledem počítejte se zvýšenou spotřebou vašeho vozidla. 45 litrů paliva na sto kilometrů je u benzinových motorů v tomto prostředí zcela běžná hodnota.

  • Používejte redukované rychlosti, dvojku, či trojku a buďte maximálně opatrní, i když se vám bude zdát, že jedete po dobrém povrchu. Led je často jen obtížně viditelný a přilnavost pneumatik je tak stěží odhadnutelná. Pokud je led tenký, snadno pod prokluzujícími  pneumatikami začne tát a vozidlo může sklouzávat do stran bez jakékoliv kontroly.
  • Pro jízdu v zimě, po uježděném sněhu a jízdu v lehkém, až středně obtížném terénu používejte zimní pneumatiky, ideálně např. Nokian Hakkapeliitta. Platí přitom, že užší pneumatiky jsou výhodnější než pneumatiky širší (vyšší styčný tlak).
  • Terénní pneumatiky M+S (Mud+Snow), např. BF Goodrich KM2, KM3 jsou dobré pro jízdu v hlubokém sněhu, na uježděném podkladu však kloužou, a proto buďte s tímto typem pneu velmi opatrní.
  • Terénní pneumatiky All-Terrain (T/A), např. BFGoodrich KO2 jsou do sněhu zcela nevhodné. (i když lepší než letňáky :-))
  • Tlak pneumatik je ve sněhu nutné snížit, stejně jako by jste jeli po kluzkém bahně.
  • Úzké pneumatiky lépe sníh penetrují a přilnou k podkladu pod ním. V prašanu je možné použít i pneumatiky široké, ty však je nutné podhustit na cca. 0.3 baru a jet rychlostí maximálně 10 km/h.

Provoz terénního vozidla ve sněhu a při teplotách pod 0° C

  • Pokud vozidlo parkujete po delší dobu, Sníhzvedněte stěrače od skla, jinak se vám přilepí.
  • Pravidelně kontrolujte stav akumulátoru a pokud vozidlo déle stojí, nebo pokud se teploty pohybují hluboko po bodem mrazu, dobijte ho. Vhodné je použití dobíjecích stanic s udržovacím režimem.
  • Nezatahujte ruční brzdu, může přimrznout. Namísto toho zařadťe před první redukovaný rychlostní stupeň, nebo, pokud nestojíte v opravdu příkrém kopci, polohu P(automatická převodovka).
  • Počasí se ve vysokých nadmořských výškách rychle mění, proto je třeba sebou vždy mít vodu a jídlo na minimálně tři dny. To samé platí o teplém oblečení a komunikačním zařízení.
  • Jestliže se pohybujete v oblastech s minimálním, nebo žádným pokrytím, mobilním signálem, doporučujeme satelitní telefon a/nebo satelitní komunikátory (např. Garmin inReach), umožňující vyslat signál SOS, případně SMS a souřadnice vaší pozice.