Brodění

Rady a porady k překonávání toků, jezer i kaluží. 🙂

BroděníV terénu se často setkáte s nutností průjezdu hlubokou vodou. Před broděním se ujistěte, zda jste si důsledně prošly všechna data uváděná výrobcem, zejméne však maximální hloubku, kterou můžete s vozidlem projet (brodivost). Pokud motor, z nějakého důvodu nasaje vodu a zhasne, NIKDY SE HO NEPOKOUŠEJTE ZNOVU NAHODIT. Pokus o nastartování může vést k velkým škodám. Při jízdě hlubokou vodou rozstřikuje vrtule chlazení vodu po celém motorovém prostoru, snažte se proto motor držet spíše v nižších otáčkách, nebo před broděním odpojte řemen pohánějící vrtuli. Některá vozidla jsou vybavena výdechy (breathery) diferenciálů, jestliže je to případ i vašeho vozidla (v podstatě všechny LandRovery), před vjezdem do hlubší vody je třeba tyto výdechy nejprve zaslepit a zamezit tak případné kontaminaci oleje diferenciálů vodou (někdy jsou výdechy vyvedeny hadičkami výše). To samé platí i pro spojku a případné odvzdušňovací průduchy motoru.

Přílišný spěch při průjezdu hlubokou vodou je na škodu. Čím jedete rychleji, tím větší je vodní sloupec, který musíte překonat. Navíc je pro odtlačení vody, kterou hrnete před sebou třeba podstatně vyšší trakce. Pokud je dno písčité, nebo kluzké, je možné že se zastavíte jen proto, protože jste jeli příliš rychle. Rychlou jízdou si tedy spíše koledujete o problém, než aby vám pomohla vodní plochu překonat. Když naopak pojedete pomalu a budete udržovat stálou rychlost a NEBUDETE AKCELEROVAT, a to zejména v případě, že se vám bude zdát, že vozidlo zpomaluje, překonáte brod snadněji.

 

BrodPomalá rychlost a redukovaný druhý rychlostní stupeň je klíčem k úspěchu pro překonání většiny brodů. Při vzjezdu do vody se vyvarujte rozstřikování vody, mohla by pocákat elektroinstalaci. Jeďte tak, aby jste před sebou vytvořili klidnou vlnu. Jestliže v hluboké vodě ztratíte trakci, vlna vás dožene a posune vozidlo vpřed. I tento malý impuls může pomoci překonat lepivé bahno, nebo vám pomoci vyjet na břeh.

Pokud budete muset překonat tekoucí řeku, zjistěte nejprve její hloubku a sílu proudu. Jestliže je proud příliš silný na to, aby jste proti němu dokázali jít, buďte si jistí, že průjezd může být nebezpečný. Tekoucí voda vytváří větší turbulence než stojatá voda, takže je s tím třeba počítat i při odhadu hloubky. Tok překonávejte úhlopříčně, směrem po proudu a nechte se jím tlačit. U stojaté, klidné vody počítejte s větší pravděpodobností hlubšího sedimentu a bahna.

Po překonání brodu odstraňte zátky z motoru a diferenciálů a zkontrolujte vzduchový filtr na přítomnost vody. Jestliže se voda dostala do diferenciálů skrz odvzdušňovací otvory, nebo breathery, lze se jí relativně snadno zbavit. Nechte vozidlo chvíli stát a poté odstraňte vypouštěcí zátku. Kvůli rozdílné viskozitě, vyteče voda jako první. Jakmile uvidíte olej, zátku opět zašroubujte.

Jestliže zjistíte, že motorový olej vašeho vozu má mléčně šedou barvu, dostala se voda do olejového čerpadla. Olej vypusťte, propláchněte motor, minimálně dvakrát, proplachovým olejem a poté ho naplňte olejem novým. Veškeré čepy, které byly pod hladinou, očistětě a namažte tukem.

Pokud se voda u benzínového motoru dostane do válců, obvykle se zastaví dříve, než dojde k poškození. U dieslových motorů tomu tak bohužel není a jestliže k tomu dojde, bývají často zničené.