Bahno

typy pro jízdu v bahně a podmáčeném podrostu

Základní pravidlo jízdy v terénu nám říká, že předtím, než se pokusíme překážku překonat,  měli bychom si ji nejprve prohlédnout. Při jízdě v bahnitém terénu je však toto pravidlo uplatňovnáno řidiči jen zřídka. I proto dochází při jízdě v bahně časteji k poškození vozidla, než u jiných typů terénu. Kameny a kmeny jsou totiž často pod povrchem a nejsou vidět. A v bahně se zpravidla jezdí  relativně rychle... 🙂

Jízda v bahnitém terénu je ošemetná, zejména pokud je vaše vozidlo vybavenou širokými pneumatikami. Ty jsou totiž možná použitelné na pláž,  bahno je však rychle zalepí a vy tak ztratíte potřebnou trakci. V naprosté většině případů budete pro jízdu bahnem potřebovat nejprve snížit tlak v pneumatikách.

Pro jízdu v bahně existuje několik pravidel:

  • zapněte pohon 4WD ještě předtím, než ho budete potřebovat a uzavřete diferenciály. Pokud je vaše vozidlo vybaveno uzávěrou diferenciálu přední i zadní nápravy, uzavřete jen mezinápravový diferenciál a diferenciál zadní nápravy. Uzávěru přední nápravy si nechte v záloze pro případ, že by se situace vyvinula opravdu špatným směrem. Uzávěra diferenciálu přední nápravy totiž podstatně snižuje, ne-li zcela znemožňuje řízení.
  • Než vjedete do náročného terénu, zvolte správný převodový stupeň. Pro tlusté, hluboké bahno, v případě, že máte silný motor (např. 4.6 V8), použijte třetí redukovaný rychlostní stupeň. U vozidel se slabším motorem (např. 2.5 TD5), použijte druhý redukovaný rychlostní stupeň. Čím nižší rychlostní stupeň zvolíte, tím bude větší pravděpodobnost prokluzu kol, což vás bude stát hybnost.
  • Vyhněte se jakýmkoli náhlým změnám v řízení. Vše provádějte plynule a volantem se snažte pohybovat co nejméně.
  • Vyzkoušet můžete jednu ze dvou možných technik: 1) Rovnoměrná a konstantní aplikace výkonu. Neakcelerujte, když se kola začnou protáčet, nezpomalujte, když vozidlo akceleruje. Plyn držte neustále na stejné úrovni. Toto je často nejjednodušší a zároveň nejefektivnější technika pro začátečníky. 2) Další účinnou technikou je hledat trakci. Jakmile dojde k prokluzu kola, okamžitě, ale jemně, zpomalte. Nesundávejte však nohu z plynu úplně, pokud sundáte nohu z plynu úplně, vozidlo zpomalí příliš rychle a jakmile se opět pokusíte zrychlit, dojde k opětnému prokluzu. Nalezněte rovnováhu mezi zrychlováním, kdy máte trakci a zpomalováním, když dojde k prokluzu kol, to vše při zachování konstantní rychlosti.
  • Když zjistíte, že vaše kola nepřestávají prokluzovat a vy zpomalujete, znamená to, že patrně zůstanete viset. Pokud se v takovém okamžiku vyhnete pokušení přidat plyn a budete raději pomalu zpomalovat, může vás alespoň hřát vědomí, že se tak vyhnete skutečně hlubokému zahrabání. Tím si ušetříte mnoho práce, kterou v opačném případě budete muset vynaložit k vyproštění.  Pokud se vozidlo ještě pohybuje, kmitejte volantem ze strany na stranu za účelem získání trakce, prostřednictvím bočního vzorku pneumatik. Tato metoda je mimořádně účinná zejména, pokud se pohybujete v kolejích a bahno je relativně tvrdé. Na širokých pneumatikách, které jsou primárně určeny k jízdě po písku, sice tak rychle a snadno v bahně nezapadnete, jejich vzorek se však rychleji zanese a kola se budou protáčet na jeho povrchu. V případě, že vlastníte takovýto typ pneumatik, bude pro vás nejlepším řešením projet bahnitým terénem vyšší rychlostí, tedy pod plynem. Protáčení kol odstředivou silou čistí zanesený vzorek pneumatiky a zajistí vyšší trakci. Jedná se však o potenciálně nebezpečnou techniku, protože hrozí
    poškození vozidla nárazem do překážky ukryté pod vrstvou bahna, navíc ve vysoké rychlosti.

Strmé, kluzké,  horské cesty:

Sjetí jedné strany vozidla do příkopu je v bahnitém terénu asi jedna z nejčastějších příčin zapadnutí. Škarpa se obvyle nachází na obou stranách cesty a jí protékající voda v ní vytváří hluboké kanály, které nepřipraveného řidiče dokáží zaskočit, chytnout a již nepustit. Pokud vaše vozidlo není vybaveno uzávěrou diferenciálů na nápravách, kola zabořená ve škarpě se budou protáčet, zatímco kola na straně vozovky se ani nepohnou. Proto, pokud pojedet po takovéto cestě, držte se raději uprostřed a jedťe pomalu a opatrně.

Sjezd strmého srázu, pokrytého mělkým, mazlavým blátem:

  • Použijte redukované rychlostní stupně, jeďte pomalu a nespěchejte. Zapněte pohon všech čtyř kol, a to i v případě, že si myslíte že ho nebudete potřebovat. Podmínky se mohou velmi rychle
    změnit a s pohonem 4x4 budete mít větší šanci na úspěch.
  • Kontrolu nad řízením ztratíte v okamžiku, kdy rychlost pohybu vozu přesáhne obvodovou rychlost kol. To se může stát zejména, pokud se na takovémto povrchu budete snažit brzdit konvenčním
    způsobem.Pokud potřebujete v takovýchto podmínkách zastavit, aplikujte brzdnou sílu v krátkých, ostrých dávkách (kadenční brzdění).

Metoda houpání

Tato technika je určena k získání hybnosti prostřednictvím malých rotačních pohybů kol (obvykle se jedná o 1/4 až 1/2 obvodu) v případě, že se vozidlo nachází mezi dvěmi překážkami. Zařaďte redukovanou dvojku, nebo trojku, zvyšte otáčky motoru a pusťte spojku. Těsně před tím, než se kola začnou protáčet, vystavte opět spojku a vaše vozidlo se zhoupne z překážky zpět. Jakmile se zadní kolo dostane do styku s překážkou za vámi, opět se zhoupne, tentokrát vpřed. Využijte takto získanou energii a pusťte spojku. Toto opakujte tak dlouho, až vozidlo získá dostatek hybnosti. Jakmile získáte pocit, že máte pocit, že jste nabrali dostatečnou rychlost, pustťe spojku a jemně přidejte plyn. Houpání funguje dobře zejména v kamenitém terénu a často i v bahně. Funguje i ve směru vzad. V písku tuto metodu však raději nepoužívejte, protože ve většině případů nepomůže, ale naopak vozidlo ještě hlouběji zahrabete.