Desatero

ke koupi terénního vozidla s pohonem 4x4

1. Ne všechna vozidla 4x4 jsou stejná

Jen málo teréních automobilů je vhodných do každého typu terénu. Některá se dokonce, ani vzdáleně, nehodí k čemukoli, co zavání jízdou mimo silnici.

Každé 4x4 je víceméně kompromisem: některá jsou dobrá na silnici a neměla by ji raději opouštět, jiná jsou dobrá v terénu, ale na silnici jsou zase k vzteku. Jakožtu kupec, se budete muset rozhodnout, co preferujete. Stejně, jako konstruktéři, která tato vozidla navrhovali. Rozhodněte se, co je pro vás důležité, a kde leží hranice, za které nechcete u vašeho 4x4 jít.

2. Mějte větší znalosti, než prodejce v showroomu, jinak můžete zplakat nad výdělkem.

Trvalo to mnoho let, ale dnes, dokonce i prodejci, o vozech které prodávají, něco ví. To jim však nezabraňuje prodat vám to, co chtějí oni, a ne to co chcete vy. Vždy se vám budou snažit říkat to, co chcete slyšet, ale jen ojediněle vám sdělí to, co byste měli vědět. Jediná šance, jak je přelstít, je získat takové znalosti, na jejichž základě budete schopni učinit zásadní rozhodnutí ještě předtím, než se setkáte s prodejcem. I tak ovšem existuje nebezpečí, že vás zkušený prodejce dokáže zmást a nakonec vám vnutit něco, co nechcete. Počítejte s tím a nenechte se opít rohlíkem. AWD není 4x4, ať si prodejce říká co chce. Dlouhý zdvih tlumičů a překřížení náprav nelze nahradit vzduchovým pérováním. Elektronická kontrola trakce může pomoci, spoléhat však na elektroniku v průběhu expedice v Kazachstánu určitě nechcete. Asistent sjezdu z kopce, spoléhající  na čidla ABS nikdy nenahradí brzdný účinek motoru se zařazeným prvním redukovaným rychlostním stupněm, který navíc  bude funkční, i když čidlo odejde, nebo bude mít, například kvůli nečistotám, poruchu. A tu mít bude!

3. Vyhýbejte se frázím typu "Nepotřebuji nic do těžkého terénu".

"Těžký terén" znamená pro každého něco jiného. Je důležité mít jasno, co od vozidla očekáváte a zda vámi zvolené vozidlo je vaše očekávání schopno splnit.

4. Nevěřte tomu, že AWD, nebo 4x2 s uzávěrou dokáže skoro to, co 4x4. Nedokáže to, ani náhodou!

Některé pick-upy s pohonem zadní nápravy jsou, díky dostatečné světlé výšce, uzávěře diferenciálu a dlouhému zdvihu tlumičů, relativně schopné v situacích, kdy má alespoň jedno hnané kolo dostatečnou trakci. Vozidlům s pohonem 4x4 s uzávěrou mezinápravy se však nemohou tato vozidla ani přiblížit. Pro vozy s pohonem AWD (All-Wheel-Drive - někdy prodejci lživě označovaným za pohon 4x4) platí, že tento typ pohony není primárně určen pro jízdu v terénu, ale zvyšuje bezpečnost při jízdě po silnici, na kluzké vozovce, ve sněhu, apod. V podstatě se jedná o 4x2 s připojitelným pohonem druhé nápravy v případě prokluzu hnaných kol. Toto je zprostředkováno viskózní spojkou (např. LandRover Freelander, VW Amarok, Škoda Kodiaq, Subaru Outback, LR Discovery Sport, apod.). Vozidla tohoto typu nejsou vybavena redukční převodovkou ani uzávěrou mezinápravového diferenciálu (CDL), obvykle nemají dostatečnou světlou výšku a komponenty podvozku jsou velmi slabé, t.zn., že nejsou schopny odolat podmínkám delší jízdy v terénu. Snad s vyjímkou Amaroku vás výlet s těmito vozidly mimo silnici, bude téměř jistě stát pořádný balík za opravy.

5. Nevěřte tomu, že 4x4 bez redukční převodovky dokáže to samé jako 4x4 s redukcí.

Schopnosti těchto dvou typů vozidel jsou diametrálně odlišné. Vozidlo bez redukční převodovky se nedokáže k schopnostem vozidla vybaveného redukční převodovkou ani přiblížit! Nízké zpřevodování (low-range) rozšiřuje použitelnost teréního auta za hranice toho, co si vůbec dokážeme představit. Samozřejmě za předpokladu, že je vozidlo vybaveno i dostatečnou světlou výškou, aby této výhody mohlo náležitě využít. Sjezd ze strmého srázu bez redukční převodovky v případě, že vaše vozidlo není alespoň vybaveno asistentem sjezdu z kopce (např. LR HDC), může být velmi dramatický a nebezpečný.

6. Pokud zvažujete jízdu mimo silnici, je světlá výška pod vozidlem naprosto zásadní.

Může se to zdát jasné, nikoli však všem. Minimální světlá výška uváděná v prodejní brožurách je jen polovinou příběhu. Možná to bude vypadat velmi jednoduše, ale jedna z nejlepších technik posouzení, zda je světlá výška dostatečná, či nikoli, je odstoupit kus od vozidla a podívat se na něj. Pokud se vám bude zdát nízké, je nízké!

7. Permanentní pohon všech čtyř kol poskytuje jakémukoli vozidlu bezpečnostní výhodu.

Lepší trakce, neutrální řízení a radost z toho řídit vozidlo s pohonem všech kol na jedné straně, na druhé fakt, že většina vozidel 4x4 má výše položené těžiště a jsou tak snadnější k otočení na střechu. Sečteno a podtrženo, standardní teréní automobily nejsou za všech podmínek bezpečnější, než např. klasické kombíky. Pokud se ovšem rozhodnete pro variantu 4x4 s nižší siluetou, je bezpečnostní výhoda na vaší straně určitě.

8. Nenechte se oslnit slovy jako "uzávěrka diferenciálu" a "traction control".

Uzávěrky diferenciálu, ani kontrola trakce, nejsou magická zařízení, která zabrání vašemu vozidlu zapadnout, či zůstat viset. Přestože to někdy dokážou, jindy mohou působit i kontraproduktivně. Je proto důležité chápat i to, že různá vozidla, vybavená těmito systémy, se mohou chovat naprosto odlišně. Přeneste se přes zjednodušené prodejní brožury, kde jsou tyto pomůcky vyřízeny prostým zaškrtunutím ANO/NE. Některé typy kontroly trakce pracují naprosto skvěle, jiné jsou k ničemu. To samé platí i u uzávěrek diferenciálu.

9. Velké ráfky a off-road k sobě nepatří.

Blyštící se rozměrné elektrony jsou v terénu vždy na obtíž.Blýskání by ani tak nevadilo, horší je to spíš s nízkým profilem pneumatik. Pokud snížíte tlak u nízkoprofilových pneumatik pro zvýšení trakce, jejich stopa (plocha styku s podkladem) se nezvětší tak markantně, jako je tomu u pneumatik s vyšším profilem. Příliš velké ráfky jsou pro jakýkoli off-road jasné ne.

Další nevýhodou je, že nízkoprofilové pneumatiky jsou podstatně náchylnější k poškození od skal a kamenů. Navíc rezervní 17", 18", nebo dokonce i 19" kolo budete ve vesnicích v Africe, Bhutánu, či Austrálii, hledat opravdu těžko. Předtím než vyrazíte do terénu nezapomeňte rezervu za plnohodnotné kolo, odpovídající kolům, která máte na nápravách.

10. Spolehlivost znamená pro každého něco jiného.

Některá vozidla mají, co se týká spolehlivosti, dobrou pověst, jiná již méně. Spolehlivost však může mít více významů: pokud jste schopni provádět opravy sami, je servisovatelnost pro vás důležitější než spolehlivost. Pokud si nejste schopni vozidlo sami servisovat, je pro vás spolehlivost patrně nejdůležitějším faktorem při volbě 4x4, se kterým budete vyrážet do terénu. Spolehlivost vozidla lze posoudit jen na základě zkušeností uživatelů, klubů, přátel a internetu. V žádném případě se nespoléhejte na prodejce, lžou!